Nytt triks: «Poff»

by Ia Stavestrand

Da jeg ikke fikk sove natt til mandag, bestemte jeg meg for å bruke tiden på noe nyttig. Har hatt lyst til å lære Tinka å spille død en stund, men jeg har vært usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Vil jo ikke ødelegge noe for «dekk» og «rull rundt». Men jeg gjorde det bare helt enkelt. Jeg kommanderte henne i dekk, før jeg forsiktig dyttet henne over på siden, og belønnet. Hun ble liggende der en liten stund. Da vi gjorde det igjen tok hun det neste skrittet selv, og vippet seg helt rundt på ryggen. Hun fikk selvfølgelig masse ros og belønning, og jeg satt og gjentok «poff», som er kommandoen, i godstemme. Like greit å sette navn på med det samme med den jenta. Jeg bestemte meg for å filme dette, for å vise hvor utrolig fort hun lærer.

Da jeg filmet videoen nedenfor hadde jeg altså fysisk fått henne i poff to ganger, den andre gangen hadde hun tydelig forstått hva det dreide seg om. Jeg vet at det ikke er etter boka å begynne å gi kommandoen så tidlig og forvente at hunden gjør det, men dere kan jo se hvordan det gikk:

NB! Ikke se denne videoen med fullt volum. Jeg har så pipete stemme, haha!
Og overse pekingen min. Har en tendens til å bruke hånden en del når jeg trener, uvane. Men den har en hensikt i kommandoen, da, målet er at hun «dør» når jeg sier «poff» og peker hånden mot henne som en pistol.

Dere ser kanskje også hvor mye tryggere hun ble på det hun gjorde i løpet av de tre repetisjonene videoen viser. Stolt mor!

– Ia Marie Stavestrand

