Første kursdag

by Ia Stavestrand

Da Tinka var ganske ny hos meg, ble det annonsert at Maren Teien skulle holde et kurs i konkurranselydighet i midten av september, nærmere bestemt 17. og 18. Jeg har aldri hatt noen stor interesse for lydighet. Hverdagslydigheten er selvfølgelig på plass hos hele hurven, men jeg har aldri gått noe lenger enn det. Men det kunne jo vær artig å prøve det ut, så vi meldte oss på kurs. Om det ble noe vi ville fortsette med fikk vi heller se på, et kurs med verdensmesteren i lydighet er jo ikke å forakte uansett!

Dette skjedde rett etter at jeg hadde meldt oss på et uoffisielt lydighetstevne, og jeg oppdaget snart at Tinka var skikkelig flink. Innen kursstart hadde jeg rukket å bli litt «bitt av basillen», og jeg gledet meg til å lære meg å trene på korrekt måte. Det siste jeg vil er jo å ødelegge noe for oss.

Plutselig var september her, og vi dro av gårde.

 Dagen startet med en frokost bestående av kakao og havrekjeks – på bussen. Som vanlig var jeg ute i siste liten…

Endelig kom stolene som ble kjøpt på Bjerke til nytte. Slik satt Tinka store deler av dagen og betraktet alle som trene. Rare jenta!

 

 Første etappe med Maren. Alle deltagerne jobbet alene med henne i økter på et kvarter av gangen. Det var en veldig god måte å løse det på. Vi fikk masse ut av tiden, og et kvarter var mer enn nok. Slik fikk hundene stadig «lagret» det de hadde lært.



 Innkalling kan vi!
 Flinkis!
 Heidi og flotte Elwira – en ekvipasje fra hundesonen.

Litt pauselek.

 Her jobber vi med «Stå under marsj». Vi lærte en veldig morsom metode som vi også har tatt i bruk disse dagene etter kurset. Den funker kjempebra, og jeg ser god fremgang! Veldig gøy 🙂

 Haha, Tink skakker på hodet hver gang jeg sier «Se på mamma!»

 Her har vi trent hopp over hinder. Med en enkel gjennomgang på hvert «stadie» tok det ikke lang tid før vi kom frem til dette:

 Og hun løp rett inn og satte seg i utgangsstilling. Da var jeg stolt, da!

 Avstandskommandering.

Felles dekk.

Felles sitt.

 Fellesøvelsene avsluttet første kursdag. Jeg var så utrolig glad og stolt over jenta mi!


 Haha, vi feirer!

Det var en sliten Ia og en enda slitnere Tinka som så slik ut på vei hjem. Vi hadde lært utrolig mye i løpet av dagen – og like mye skulle vi lære dagen etter. På søndagen regnet det, så kameraet fikk stort sett ligge, men jeg vet at Heidi fikk noen gode bilder.

– Ia Marie Stavestrand

 

 

